Test nosičov bicyklov na ťažné zariadenie ADAC 2019
Pridané 07.07.2019 20:48:55 Počet zobrazení 7043
Otestovali sme popredné priečky nosičov bicyklov podľa testu ADAC 2019
ADAC zverejnil test nosičov bicyklov na ťažné zariadenie aktuálny pre rok 2019, kde porovnával aktuálne najpredávanejšie nosiče bicyklov v Európe.
Pre transport elektrobicyklov je k dispozícií špeciál - "Ako vybrať nosič na ťažné zariadenie pre elektrobicykle"
Podľa našich dlhoročných skúseností sa s testom do istej miery stotožňujeme. Máme len pár výhrad, ale čo je najdôležitejšie na základe tohto testu som sa rozhodol „prevetrať" nosiče, ktoré sa umiestnili na popredných miestach. Podrobne sa pozrieme na Uebler, Thule, ORIS (Bosal, EUFAB) a Yakimu. Keďže máme všetky k dispozícií na predajni, tak to bolo jednoduché :-).
Fascinujúce je pre nás zistenie, že podľa ADACU sa na treťom a štvrtom mieste umiestnil totožný nosič od Holandského výrobcu BOSAL. Keďže Nemci sú patrioti tak to chápem no v profesionálnom teste by takéto chyby byť nemali, pretože ide o totožný nosič len s iným „brandom". EUFAB Germany nieje výrobca, len „brandista". Navyše v roku 2019 prebehla fúzia a nosiče Bosal sa predávajú pod obchodným menom ORIS.
Poďme ale postupne. Využil som pekný predĺžený víkend a vyvetral som nosiče umiestnené na popredných miestach. (Piatok BMW X3 + Uebler i20, Sobota BMW X3 +. Bosal III, Nedeľa Mercedes V-class + Yakima JustClick T3 + 1) Postupne som chcel testovať nosiče s kapacitou 2-3-4 bicykle.
Prvé miesto teda nosič Uebler modelový rad „i" nám už pri predstavení minulý rok vyrazil dych, a jednoznačne potvrdil svoju pozíciu lídra z pred 4 rokov. Preto si ho detailne predvedieme vyskúšame aj v reálnych podmienkach. Fascinujúci je upínací systém, ktorý tak trošku pripomína „just click" od Yakimy (bývalý Cykell). Nosič je naozaj „neuveriteľný". Ak ho prvýkrát uvidíte v zloženom stave, tak nechápete ako je možné nosič tak zložiť a neubrať z jeho praktických vlastností. Nosič sa jednoducho montuje, ľahko rozkladá a bicykle sa montujú veľmi jednoducho. Mimoriadne široký vertikálny rám umožňuje veľmi jednoduché umiestnenie podľa potreby. Jeho úžasná ergónómia a dizajn ho právom radia do VIP segmentu nosičov bicyklov na ťažné zariadenie. Aj vďaka tomu som ho viac-menej stretával na vozidlách prémiových značiek.
Jediná maličká výčitka. Klipsňa na vonkajšom bicykli je umiestnená opačne a trošku neprakticky, ale je to daň za skladateľnosť a dostatočný rozostúp medzi bicyklami.
Povestná skladateľnosť, je vyobrazená asi dostatočne tu :-).
Druhé miesto je nielen pre nás odborníkov, ale takmer všetkých prekvapením. V teste sa objavujú tzv. kompakty ( vertikálne skladateľné nosiče). Napriek tomu, že Thule má výborné kompakty v podobe Thule Easy Fold XT dokonca má model skladateľný aj horizontálne VeloCompact do testu dali model Thule Velospace XT, ktorý má svoje špecifické vlastnosti (pevná šírka 137cm) čo v teste kompaktných skladateľných nosičov je vyslovene zvláštnosť. Ale samotný nosič prináša isté špecifiká charakteristické len pre neho. Ako jeden z mála nosičov je vhodný pre transport kolobežiek. Je možné k nemu dokúpiť praktický box a jeho uhol a os vyklopenia je dostatočná aj pre otvorenie dverí pri vozidlách ako Multivan, V-classe, S-Max, Sharan, Alhambra ..... Tento nosič má kapacitu až 4 bicykle (dokúpením adaptéra) čo žiaden z uvedených kompaktov nemá. Teda zrejme nesprávne vybraný model do testu :-(. Na tento jediný nosič neostal tento víkend čas, ale mám ho otestovaný z predošlých výletov, preto s určitosťou viem, že druhé miesto mu patrí právom. Povestná tuhosť a kvalita je nespochybnená.
Nosiče bicyklov ORIS ( teda podľa ADAC testu BOSAL „aneb" EUFAB), podľa nás tiež patrí na vrchné priečky. Nosič je skladateľný, má výborný upínací systém, mohutné oceľové telo, hliníkové koľajničky a od minulého roka aj demontovateľné ramienka, čo je mimoriadne dôležité. Jediná výčitka je veľmi úzky vertikálny rám, čo je, ale daň za konštrukciu. (v porovnaní s Ueblerom je rám 4krát menší )
Táto vlastnosť dosť komplikuje upnutie bicyklov. Napriek tomu, že na vertikálny rám sa upína len prvý a druhý bicykel pri rozdielnej geometrii môjho odpruženého a manželkinho dámskeho bicykla som musel vyslovene operovať tak, aby som rám nekrižoval.
Čo ma najprv negatívne neskôr pozitívne naladilo boli nastaviteľné plastové „papučky" na kolesá. Musel som ich pracne nastavovať na polohu mojich bicyklov, čo pri iných nosičoch nie je potrebné vzhľadom na dostatočnú dĺžku ramienok.
Posledný relevantný nosič, ktorý stojí za to vyskúšať je Yakima Foldclick. Po predstavení belgických nosičov Cykell JustClick (2014) nastala malá „revolúcia" v nosičoch. Autor nosičov Cykell ich prepracoval do najmenších detailov a veľmi rýchlo nosiče atakovali popredné priečky. Neprešli ani tri roky a svetový gigant v oblasti – americká Yakima kúpila patent a produkt a od roku 2017 sa nosič začal v Európe predávať pod dcérskym brandom Whispbar a od minulého roku Yakima Just Click (jedná sa o totožný nosič, mimochodom v štátoch Beneluxu sa stále predáva ako Cykell) . Investovali do vývoja a podľa požiadaviek trhu prišiel nový odľahčený vertikálne skladateľný model FoldClik. Teda upínací systém ostal, len vytvorili „kompakt" teda skladateľnú verziu modelu Justclick. Ponechali špičkový upínací systém, patentované odklikávacie ramená, bezpečnostné zámky, ktoré sú ich vlastným produktom. Podľa našich skúseností, by sme ho určite dali o stupeň vyššie, ale to môže byť len náš subjektívny pocit, podľa reakcií zákazníkov, keď ho vidia na našej predajni naživo. Z praxe, ale dôležitý fakt, na originálne elektrické ťažné zariadenie BMW (westfalia) nie je možné nosič namontovať vzhľadom na konštrukciu drieku ťažného zariadenia. Preto som na posledný testovací deň zobral iné auto, ale keďže sme mali štvorčlennú posádku, tak som otestoval model JustClick nie FoldClick (ten je len max. trojmiestny bez možnosti rozšírenia). Výsledný pocit z testu to neskreslí, pretože najpodstatnejšie prvky – upínací systém, odklikávacie ramienka, bezpečnostné zámky sú totožné .
Celková obsluha, manipulácia nemá chybu. Dodatočný adaptér sa len naklikne za sekundu. Indikátory bezpečného upnutia Vás ubezpečia, že je všetko správne a naozaj za pár minút je nosič aj so štyrmi bicyklami hore. Samotné ramienka sa len naklikajú, čo veľmi urýchľuje montáž. Čo sa týka nosičov s kapacitou 4 bicyklov, je to naozaj „kráľ". Ak by bol testovaný JustClick, tak je určite v prvej trojke. Musím, ale uznať, že ak dáte na ťažné zariadenie 4 bicykle, tak tá váha budí rešpekt (pri prvej mostnej dilatácií v rýchlosti 130km/h si to určite uvedomínte :-) a naozaj som bol rád, že sa môžem spoľahnúť na mimoriadne pevnú konštrukciu nosiča a upínacieho systému. Pre úplnosť informácií, pri vozidle Mercedes V-classe nebolo možné otvoriť piate dvere, to umožňuje len nosič z druhého miesta Thule Velospace XT 939 (model 938 s kapacitou 2 bicykle tiež nestačí).
Tento test neslúži na komerčné účely.
Na záver ešte malá poznámka, je zaujímavé prečo minuloročný víťaz nemeckého spotrebiteľského D-testu nebol súčasťou ADAC testu, pri svojej konštrukcii, praktickosti a obstarávacej cene by určite zamiešal poradie.
Test nosičov bicyklov na ťažné zariadenie z roku 2016 TU.
Prípadne ponúkame aj článok: prehľad noviniek v segmente nosičov bicyklov.