ADAC 2024 - test strešných boxov
Pridané 19.12.2024 21:55:01 Počet zobrazení 237
Test strešných boxov - ADAC 2024
Nemecký ADAC zverejnil test strešných boxov 2024.
Európska produkcia príslušenstva pre vozidlá musí spĺňať svetovo najprísnejšie a najnáročnejšie testovacie kritéria
(testovacia norma DIN 75302:2019-06 ). Vďaka tomu strešné boxy na Európskom trhu patria k najkvalitnejším, konštrukčne najprepracovanejším a najbezpečnejším v celosvetovom meradle.
Porovnali 13 modelov najpredávanejších a najvyhľadávanejších strešných boxov renomovaných Európskych značiek. V niektorých prípadoch ide o deriváty produktov - jeden výrobca viac značiek prípadne koncernových označení.
Metodika testu:
1. Núdzové brzdenie z rýchlosti 100 km/h a 20 km/h
Každý strešný box je plne naložený a podrobený núdzovému brzdeniu z rýchlosti 100 km/h a trikrát pri rýchlosti 20
km/h, kým sa nezastaví. Priemerná brzdná dráha je okolo 40 metrov alebo 3 metre, priemerné opačné zrýchlenie je 9,6 m/s².
Audi Ski, Thule Motion 3 XL, Mercedes Benz M, Hapro Traxer 6.6, Kamei Base 400, Atera Casar L, BMW Dachbox 420, Norauto Bermude 300, G3 Spark 480, Škoda Ski Box, VW Dachbox 340, Northline EVOspace TEF XL, VDP Xtreme 400
2. Odolnosť voči bočným silám
Na základe DIN 75302 sa vykonáva skúška vertikálnymi silami. Záťaž je po dobu 10 minút so silou ťahu až 2000 N.
Audi Ski, Thule Motion 3 XL, Mercedes Benz M, Hapro Traxer 6.6, Kamei Base 400, Atera Casar L, BMW Dachbox 420, Norauto Bermude 300, G3 Spark 480, Škoda Ski Box, VW Dachbox 340, Northline EVOspace TEF XL, VDP Xtreme 400
3. Odolnosť voči extrémnemu chladu
Na základe DIN 75302 je každý box vystavený mrazu -20 stupňov po dobu niekoľko hodín a následne testovaný padacím kladivom o hmotnosti 2,5 kg.
Audi Ski, Thule Motion 3 XL, Mercedes Benz M, Hapro Traxer 6.6, Kamei Base 400, Atera Casar L, BMW Dachbox 420, Norauto Bermude 300, G3 Spark 480, Škoda Ski Box, VW Dachbox 340, Northline EVOspace TEF XL, VDP Xtreme 400
4 . Odolnosť proti dažďu – tesnosť boxu
Vo výške strešného boxu je pred boxom vo vzdialenosti 3 metre umiestnený ventilátor generujúci rýchlosť vetra 70 km/h v kombinácií s prúdom vody v objeme 100L po dobu 15 minút a následne ešte 5 minút bez vody.
Audi Ski, Thule Motion 3 XL, Mercedes Benz M, Hapro Traxer 6.6, Kamei Base 400, Atera Casar L, BMW Dachbox 420, Norauto Bermude 300, G3 Spark 480, Škoda Ski Box, VW Dachbox 340, Northline EVOspace TEF XL, VDP Xtreme 400
5. Meranie skutočného objemu strešného boxu.
Strešné boxy od Audi, Northline a Thule majú rozdiel objemu do 10%.
Audi Ski, Thule Motion 3 XL, Mercedes Benz M, Hapro Traxer 6.6, Kamei Base 400, Atera Casar L, BMW Dachbox 420, Norauto Bermude 300, G3 Spark 480, Škoda Ski Box, VW Dachbox 340, Northline EVOspace TEF XL, VDP Xtreme 400
6. Výbava, upínanie, otváranie
Niektoré z testovaných boxov mali jednoduchý upínací systém „T" ktorý je prácny (avšak mimoriadne bezpečný a spoľahlivý) Výrazne však predlžuje inštaláciu. Zároveň niektoré z boxov boli len jednostranne otvárateľné, čo výrazne znižuje komfort užívania.
Audi Ski, Thule Motion 3 XL, Mercedes Benz M, Hapro Traxer 6.6, Kamei Base 400, Atera Casar L, BMW Dachbox 420*, Norauto Bermude 300, G3 Spark 480, Škoda Ski Box, VW Dachbox 340, Northline EVOspace TEF XL, VDP Xtreme 400
*pasuje len na základné nosiče BMW
5. Nárazová skúška CityCrash Test. Vykonávaná nárazom s preťažením 10G.
Audi Ski, Thule Motion 3 XL, Mercedes Benz M, Hapro Traxer 6.6, Kamei Base 400, Atera Casar L, BMW Dachbox 420, Norauto Bermude 300, G3 Spark 480*, Škoda Ski Box, VW Dachbox 340, Northline EVOspace TEF XL, VDP Xtreme 400
*testovaný podľa návodu výrobcu len troma pármy lyží.....
V prípade strešného boxu Norhline EvoSpace XL, nárazový test poukázal na to, že box síce ostal bezpečne na vozidle, no predná časť sa čiastočne pootvorila, lyže (25 kg) a záťaž (50 kg) avšak ostala bezpečne vo vnútri. ABS/PMMA (Nemecká produkcia Mitras GmbH) plast nepraskol zachoval si plnú integritu. Testovaný bol, ale model 2023/2024 pred faceliftom.
Verzia boxu EvoSpaceXL po facelifte 2024/2025 má upravenú vrchnú kupolu. Upravené boli zadné negatívy do pozitívu, čím ostalo viac materiálu v rohoch a zlomoch, tým sa výrazne zvýšila mechanická odolnosť. Pridané bolo aj falcovanie vrchnej časti, pribudli do upínacie systému gumené inzerty, ktoré tlmia vibrácie a výrazne zlepšujú stabilitu. Zmenené ťažné oceľové hriadele v klempovom systéme, ktoré odolávajú ešte väčšiemu nárazu (zmena priemeru a výrobného procesu)
Ak by bol testovaný model Northline Tirol, ktorý má už v základnej výbave predný ochranný štít, tak aj to pootvorenie by bolo eliminované.
Po tejto úprave bol box podrobený opätovnej skúške CityCrash Test TUV SUD, kde úspešne absolvoval nárazovú skúšku s výsledným preťažením až 14G, čo je vysoko nad požadovanú normu.
Verziu boxu po facelifte veľmi ľahko a rýchlo rozpoznáte podľa vybratia pre pozíciu predného loga:
Vzhľadom na test, výrobca avizoval konštrukčnú úpravu a od roku 2025 bude model EvoSpace XL vybavený ochranným štítom ako model Tirol. Pre tých, ktorí by chceli mať predný ochranný štít, ponúkne strešný box Northline Tirol v cene modelu EvoSpace XL. Ak si želáte dodatočné informácie, neváhajte sa informovať na info@northline.sk.